För att fortsätta på temat i den här bloggen på sistone (det handlar alltså om att bredda sin läsning, eller åtminstone motarbeta felfungerande filter som gör att man kan sortera bort böcker man skulle ha uppskattat) vill jag länka till Juliet McKennas debattinlägg på SFX webbplats. Jag tycker att hon redogör för problemet på ett väldigt redigt och konstruktivt vis. Bland annat detta:

Most likely, the publishers, men and women, will point to lower sales figures for female authors compared to men. They publish more SF by men because that’s what sells. Yes, but if that’s what’s mostly published, of course that’s what mostly sells. It’s a self-fulfilling prophecy, a dumb system.

Så det är upp till oss alla som är inblandade att göra något åt det. Inte minst de som jobbar i branchen och är delaktiga i den (mestadels omedvetna verkar det som) utsållningen av författare som råkar vara kvinnor (eller från någon minoritetsgrupp). Enligt Juliet McKenna är det

Det där med recensioner har jag tänkt på. Så här skriver McKenna:

Every reviewer can check their personal choices of books, to make sure there’s balance. Each reviews editor can do the same; monthly, quarterly, annually. If balance is lacking, we can ask why without necessarily accusing anyone of sexism. The reasons may have nothing to do with reviewers. What if a particular publishing house doesn’t offer any books by women writers over a six month period? It happens… especially in hard SF.

Jag är minst lika skyldig som alla andra här. Jag vet att jag pratar mycket mindre om kvinnliga författare än manliga. På min senaste önskelista på recensionsböcker fanns det ungefär lika många böcker av kvinnliga som manliga författare, vilket jag kollade en extra gång eftersom jag ju tänkt på sånt här extra mycket på senare tid. Återstår att se vilka av dem jag faktiskt får.

Jag noterade förreste det där med min romansfobi när jag skrev listan. Catherine Asaro kommer ut med en ny bok snart. Hon är rätt känd för att skriva en kombination av hård sf och romantik. Hittills är det två saker som hindrat mig från att läsa Asaro: allt verkar hänga ihop i långa serier så att jag inte vet var jag ska börja, och så är det ju det där med romantiken. (Jag får nog diskutera den saken lite mer i ett annat inlägg. Det förvånar mig en smula.)

En viss vän till oss tar konsekvenserna av könsobalansen fullt ut och läser nu bara kvinnliga författare för att väga upp den manliga dominansen. Därför har också Upsalafandoms bokprat kvinnliga författare på läslistan denna termin. För den som inte ids klicka på en länk kan jag berätta att det är Zoo City av Lauren Beukes (14 september), The Empress of Mars av Kage Baker (12 oktober), Who Fears Death av Nnedi Okorafor (9 november), och The Loving Dead av Amelia Beamer (14 december). Kom och diskutera de här böckerna med oss!

Det bästa av allt, från mitt perspektiv och i ljuset av mitt förra inlägg, är att detta inte är något jobbigt eller ansträngande åtagande för att bredda min läsning, utan bara såna böcker jag ändå läser ;-) Två är böcker jag redan har läst, en är en som jag faktiskt tänkt köpa (trots minzombieaversion! på grund av stark rekommendation — jag pratar förstås om Amelia Beamers bok), och en är av en författare som jag spanat på och velat läsa något av (Kage Baker).