Jag på Eurocon. Foto: Jörgen Städje (?)

Jag har knyckt den här bilden på mig från den här artikeln om Eurocon av Jörgen Städje. Jag tycker att den fint illustrerar hur jag försöker göra flera saker parallellt: jag föreläser om mörk materia precis efter kongressens Steam Tea, och har förstås inte tänkt på att byta om eller tvätta bort maskinsotsminket (luftskeppsmaskinist tänkte jag mig vara när jag dansade till Abney Park).

Jag vill så väldigt mycket. En av de saker jag skulle vilja, men uppenbarligen inte har velat tillräckligt för att faktiskt åstadkomma det, är att jobba i någon form av labb med någon form av mätutrustning. Jag läste det här brevet till en blivande doktorand och sörjer plötsligt lite att jag aldrig lärt mig något om vakuumsystem (i stället för att jaga efter de häftigaste detektorerna…) Men nu är det som det är, och jag har bestämt mig för att pröva en annan väg. Jag gillar ju verkligen att skriva, så imorgon börjar jag på en ettårig journalistutbildning. Jag har diverse idéer om vad det kan leda till, men den som lever får se.

Och sen är det ju det där med bloggarna. Jag har börjat vara lite mer ambitiös när det gäller inläggen på min fysikblogg, Stjärnstoft och kugghjul, eftersom jag verkligen vill skriva om vetenskap. Landet Annien-bloggen behöver jag för blandade tankar om böcker och fandom och liknande. Steampunk i Sverige ska finnas kvar, och får väl lite ryckvis aktivitet när andan faller på och jag får nys om något att dokumentera där. Min recensionsblogg på English Bookshop vill jag inte heller ge upp, och siktar lite vagt på att det inte ska gå för många veckor mellan recensionerna (vill ju ändå kanske läsa annat än recensionsböcker också). Så här sitter jag med fyra bloggar, och imorgon börjar jag plugga heltid.

Inte vill jag bara skriva och läsa heller. Livet innehåller ju annat också: familj och vänner och dans och natur och mat och experiment… Jag anar att det kan bli lite mycket framöver. Om det skulle gå lite tid mellan inläggen här så må det väl vara så. Nu vet ni hur det hänger ihop.

