Tog lite paus mellan alla duktiga saker jag försöker göra idag, och kollade på den intressanta diskussionen om paranormal romance och genresnobbism och sånt (med utgångspunkt från The Hundred Thousand Kingdoms av N.K. Jemisin) på Glory Box. Rekommenderas! Många intressanta synpunkter i den långa kommentarstråden.

Ja, och så fick jag för mig att det kunde vara kul att haka på den här enkäten. Fast jag lovar inte att vara helt uttömmande, mitt läsande är ganska kaotiskt och spretande med drösar av böcker här och där!

Böcker som är aktuella just nu

Den engelska: The Hundred Thousand Kingdoms. Och The Hound of the Baskervilles i mp3-spelaren. (Läser ju rätt mycket på engelska, ska man skriva bara en här?)

Vid sängen: Lite av varje, bland annat Populär Astronomi, ett gammalt nummer av National Geographic på tyska, och Ondvinter av Anders Björkelid som jag och maken har som högläsningsbok.

I väskan: Hmm, det låg faktiskt två böcker i väskan. That’s the Way the Cookie Crumbles av Joe Schwarcz, kåserier om kemi i vardagen. Och så När du gör som jag vill av Henrik Fexeus.

På toaletten: Där läser jag bara Bamse (för sonen när han sitter på pottan).

Läser emellanåt: Antologin When it Changed, som jag började på när Geoff Ryman var hedersgäst på Åcon. Jag har fortfarande inte läst ut den, men det känns som om jag håller på med den ännu.

Borde börja med: Vet inte? Borde jag något? Har inga recensionsböcker liggande just nu.

På is: Den här var svår. Jag har ju förstås Barefoot in the Head av Brian Aldiss, som jag var jätteimponerad av och pratade massor om, men som var rätt svår att läsa. Det tog tvärstopp strax efter mitten, och jag har inte tagit upp den igen, på flera år.