De senaste dagarna har det pågått en intressant diskussion om postapokalyptiska berättelser, och särskilt om könsrollerna i dem. Det började på Ett hem utan böcker, och förgrenade sig till Bokstävlarna och In another Library.

Jag har inte tid och ork att själv göra ett väldigt insatt inlägg (jag har inte ens lyckats komma på några bra exempel), men här kommer ett par korta tankar från mig i ämnet. Jag tänker att även om den värld man skildrar är väldigt hård, lågteknologisk och besvärlig så att det händer att kvinnor med små barn fastnar i någon vrå, så är det inte en ursäkt för att skriva berättelser där inte kvinnor också är människor. Personer med olika drivkrafter och förmågor, liksom. Dessutom är ju inte alla kvinnor mammor till små barn, och inte ens om det händer är det ett permanent tillstånd.

Men, som sagt, jag har inga jättebra exempel på lut. Jag borde ha läst massor av efter katastrofen-berättelser, men de framstår inte så tydligt i mitt huvud just nu. Kära läsare: kan ni komma med en massa intressanta exempel? Postapokalyps som klarar Bechdel-testet?`Eller som inte gör det?