Jag tillbringade en stor del av gårdagens båtresa med att skriva min rapport från Finncon. Den blev lång. Jag kommer att lägga upp den här en bit i taget, så att jag kanske hinner korrekturläsa och lägga till en eller annan bild. Här kommer första delen!

Planering. Hur kommer det sig att det ibland känns som om jag småspringer i hälarna på tillvaron, och bara nätt och jämnt hinner med att ställa in mig mentalt på nästa sak som händer? Jag hade väldigt god förvarning om det här med NoFF och Finncon, och fick flera påminnelser om att det är en bra idé att boka hotell och resa i förväg — man kan ju alltid avboka om man behöver ställa in. Sedan gick dagarna. Sen var det disk, mat, planera nästa dags lektioner (jag jobbade tillfälligt som lärare), natta barn, sova. Var det inte något mer jag borde ha gjort idag? Javisst ja, min presentation för Eurocon! Det där jobbet jag skulle söka! Finlandsresan — tja, vi får väl se.

Sedan gick jag och vann NoFF-omröstningen. Tusen tack, alla som röstade på mig, jag har alltid velat fara på Finncon. Det är ju en av världens större sf-kongresser, faktiskt, även om samarbetet med Animecon gör att man inte riktigt kan säga hur stor Finncon-delen av det hela faktiskt är. Det har alltid verkat väldigt intressant, och jag har varit lite avis på dem som faktiskt varit på Finncon. Hur det nu var hade jag inte bokat någonting, men genom lite sista minuten-fipplande lyckades jag få ett hotellrum till det speciella Finncon-erbjudandet trots allt. Sen var det ju det där med att hitta någon som kunde ta hand om barnen. Hur tidigt kunde jag resa, hur sent kunde jag komma hem? Ante har ju inte semester, och alla verkade vara bortresta. Somliga bekanta skulle visst fara till Finland, märkligt nog. Till slut ordnade det sig, och jag lyckades komma med samma båtresor, både tur och retur, som Johan J med flera hade bestämt sig för att ta. Alltid trevligt med sällskap.

Det ordnar sig alltid. Småspringande eller ej tar jag mig igenom livet. Fast ofta längtar jag efter att sitta ner och bara skriva. Massor av tankar och intryck och inspirationsimpulser faller över mig, och jag vill liksom bearbeta och paketera det hela. Hur mycket hinner man skriva på en resa? Kunde jag ta med min laptop och få något gjort, kanske? Det fanns en recension jag borde skriva, och en artikel jag borde redigera, och som vanligt hundra idéer till blogginlägg. Det vore bra att inte ha hela rapporten kvar att skriva när jag kom hem heller. Jag förberedde mig mentalt på att behöva kompromissa lite mellan impulsen att vara social och försöka uppleva så mycket som möjligt, och impulsen att dra mig undan och bara läsa och skriva nu när jag skulle få fyra dagars semester från barnen.

Fortsättning följer…