Jag är dunderförkyld. Den här eftermiddagen har jag tillbringat ömsom i sängen och ömsom i soffhörnet, och sträckläst Farthing av Jo Walton. Det är i stort sett en ”cozy mystery”, en lantlig mordhistoria i brittisk överklassmiljö — men det är också en alternativhistorisk roman i en värld där Storbrittannien slöt fred med Hitler och USA höll sig på sin kant. Intriger och maktmissbruk, rasism och klassmotsättningar. Den var bra, men läskig också på det där sättet som böcker kan vara när de lyckas övertyga en om att saker kan gå ruskigt illa fastän det verkar som om folk i stort sett vill väl (fast det finns några personer i boken som förmodligen inte ens själva tror att de är goda och välvilliga).

Det kändes konstigt sedan, att slå på datorn (jag gillar ofta att ha datorn avstängd på helgerna och kvällarna) och hitta det här:
Not the royal wedding activists say they were held by police to avert protests. Och det här: Over 50 political accounts deleted in Facebook purge.

Hur som helst. Jag var inte helt på det klara med att den här boken har uppföljare (jag köpte den på ett reabord på Indigo i Kingston). Jag blir genast intresserad av att snoka upp och läsa Ha’penny och Half a Crown också.