Nu har jag lyssnat på två mer eller mindre slumpmässigt valda avsnitt av Science fiction-radion, ett program från studentradion i Lund. Det är ett ganska trevligt program, fast det lider av samma sjuka som fått mig att sluta lyssna på P3, nämligen en viss pladdrighet och brist på manus och styrfart. Det kan ses som avslappnat, men jag blir otålig helt enkelt.

Innehållet är väldigt varierat, med många referenser till olika sorters science fiction (mycket tv-serier) men också till rymdfart och lite naturvetenskap och så. Och böcker! Rätt kul, jag gillar ju som bekant prat om science fiction och jag gillar ofta att höra vad andra grunnar på och är intresserade av.

Avsnitt 6 hade Pocket-Henke (från smått legendariska bokhandeln Pocket i Lund) som gäst, och det pratades lite om böcker — fast lite planlöst. Henke rekommenderar böcker, fast i sin rekommendation av The City and the City tycker jag att han babblade alldeles för mycket om saker man borde få upptäcka själv när man läser boken — så när han i slutet började prata om Zoo City som jag inte har läst ännu stängde jag av. (Jag håller på att skriva en recension av Embassytown och enda anledning till att den ännu inte är klar är att jag är alldeles extra försiktig och på min vakt mot spoilers när det gäller just China Miéville, som uttryckligen önskar sig att folk ska läsa hans böcker med så lite förkunskap som möjligt om innehållet. Jag vill gärna diskutera och analysera, men man ska nog inte göra det samtidigt som man rekommenderar böcker utan hålla det lite åtskilt.)

Avsnitt 12 hade tema ”östblocket”, men sade ganska lite allmänt om det. Mest handlade det om Ryssland, om rysk rymdfart och om en rysk sf-film från slutet av 80-talet.

Webbplatsen/bloggen är lite trist. Alla inlägg ligger under ”Uncategorized”, och på sidan med avsnitt finns bara en enda länk till samlingen av alla avsnitt. Jag tycker (vilket jag också påpekat) att det borde finnas ett inlägg på bloggen för varje sändning, med lite kort om innehållet (och en länk i det inlägget till mp3-filen) och möjlighet att kommentera och diskutera just det avsnittet. Särskilt när man efterfrågar respons från lyssnarna kunde väl en sådan sak vara trevlig.

Nu låter jag lite gnällig, men jag tycker i alla fall tillräckligt bra om det jag hört för att bli nyfiken på resten. Jag laddar ner ett par avsnitt till.

