Ska jag vara ärlig — och det ska jag — är titeln litegrann av ett experiment. Det jag tänker skriva om här är visst intressant för dem som gillar steampunk, men jag hade kunnat kalla det bara Vackra maskiner. Anledningen till det första ordet i titeln är att jag vill testa hypotesen att det drar extra läsare. (Stats funkar inte så bra nu, som jag klagat över tidigare, eftersom jag får en massa sidladdningar som bara är fejklänkar från tramssidor på gratis webbhotell. Jag tycker mig ändå se en tendens till att jag får fler läsare om jag har vissa nyckelord i rubriken.)

Hur som helst har jag snubblat på lite fantastiska saker jag bara måste dela med mig av. Mekaniska dockor och liknande: automatoner! (Finns det något annat ord på svenska?) Titta på den här finna webbplatsen som handlar om restauration av sådana maskiner: Automatomania. Där hittade jag den här lilla filmen, som är en liten del av ett tv-program som gjordes 1976 och visar upp en väldigt fin samling. Kollar man på Automatomania kan man se lite av vad som finns på insidan av en del av de här sakerna också. Fantastiskt fascinerande.

Jag är väldigt svag för fina maskiner, och kanske allra mest för själva mekanismen. Det är roligt att kunna se vad som händer (det är väl en typisk sak för steampunk också, att exponera insidan och frilägga kugghjulen). Jag hittade en fin webbplats (på holländska, men det gör inte så mycket) med värmeljusdrivna apparater: Heteluchtmachines. All info plus många filmer finns på engelska på YouTube (såklart), mdevinks kanal. De här prylarna är alla byggda av metallskrot, och drivs av varm luft!

