Den nya romanen av Jo Walton, Among Others är nästa bokpratsbok. Jag var inte med på mötet när man bestämde vilka som skulle bli den här terminens böcker, men jag var väldigt nöjd med resultatet (den jag hoppade över var Yellow Blue Tibiea av Adam Roberts, som ska diskuteras nu på onsdag). Just Among Others har jag sett fram emot ända sedan jag först hörde talas om den, den verkade så väldigt charmig. Det är en fantasyroman med starka självbiografiska inslag, och utspelar sig i Storbrittannien i slutet av 70-talet. Det lär handla väldigt mycket om att vara en sådan person som växer upp med böcker som bästa vänner, och om vad huvudpersonen läser.

Berättarjaget går några sidor in i boken igenom vilka böcker hon tog med sig när hon lämnade sin mamma:

the three-volume paperback Lord of the Rings of course, Ursula Le Guin’s The Wind’s Twelve Quarters, Volume 2 which I will defend against all comers as the best single author short story collection of all time, ever, and John Boyd’s The Last Starship from Earth, which I’d been in the middle of at the time and whitch hadn’t stood up to re-reading as much as one might hope.

Det här känns ganska mycket som vad jag hade tagit med mig när jag var i tonåren, fastän jag är i runda slängar tio år yngre — och inte känner till John Boyd. Le Guin-boken, Röster i vinden på svenska, var min absoluta favoritbok under ett antal år. (Fast jag fattar inte det där med volym 2, jag har bara sett den som en volym någonsin, och Wikipedia ger mig ingen ledtråd. Nåja.)

Among Others kommer att bli en trevlig läsupplevelse!