Idag har Uppsala Nya Tidning en bild på framsidan som föreställer en Gustav Ljungdahl i helrustning av futuristiskt slag, som lär vara från något datorspel. Här hittade jag ett par bilder på kreationer av honom. Jag kan inget om datorspel. Min första association är i stället att om detta hade varit Nordamerika hade jag kanske kunnat träffa på den här figuren på en science fiction-kongress. På grund av kulturella olikheter har vi ingen tradition av att klä ut oss på kongress här i landet (fast jag har ju varit på tillräckligt många utomlands för att veta ungefär hur det ser ut där), utan det är bara på såna tillställningar som Uppcon som man ser cosplay.

Cosplay är alltså den japanska varianten av costuming. Alla känner faktiskt inte till att det finns ett direkt historiskt samband med maskeraderna på sf-kongresser. Så här står det på Costuming.org:

For many years fan costuming was confined to science-fiction and fantasy conventions, mostly in North America. Then, Nov Takahashi (from Studio Hard) coined the term ”Cosplay” as a contraction of the English-language words ”costume play”. He was inspired by hall and masquerade costuming at the 1984 Los Angeles SF Worldcon, and his enthusiastic reports of it in Japanese SF magazines sparked the Japanese cosplay movement.

På sätt och vis är det kanske skönt att de sf-kongresser jag känner till inte är fullständigt invaderade av folk som bara vill visa upp sina dräkter och struntar i böcker och författare — men det är lite tråkigt att fenomenet inte alls finns. Det är ju faktiskt kul att klä ut sig, tycker jag.

Jag har en vag plan på att klä ut mig litegrann på Eurocon i Stockholm i sommar, vi får väl se hur det blir med det. Och så ska vi försöka ordna lite steampunk-modevisning! (Det kommer förmodligen somliga tycka är supertöntigt, särskilt de som anser att det inte alls finns någon återkoppling mellan olika uttryck för steampunk. Låt oss visa dem att de har fel.)