Denna månads bokpratsbok var The Windup Girl av Paolo Bacigalupi. Jag tänker inte skriva någon fullständig rapport från mötet, utan bara kommentera ett par saker som jag tyckte var intressanta.

En sak jag kommenterade var att jag i början tyckte väldigt illa om varenda en av personerna (utom möjligen titelfiguren, Emiko, fast jag tyckte inte direkt om henne heller). När sedan handlingen gick framåt kom man personerna lite närmare, och började se andra drag hos dem som gjorde dem lättare att relatera till om än inte direkt trevliga. Jag gillade det. En annan av de närvarande vid mötet tyckte tvärtom att boken var tråkigt skriven för att personerna var så platta, och alla bara hade en enda drivkraft. En tredje påpekade att verkliga människor faktiskt inte är så komplicerade alla gånger, utan ofta har rätt enkla målsättningar.

Kanske riktiga människor (i alla fall det man ser av dem) är mer stereotypa än man skulle acceptera i en bok?

Jag vet inte riktigt, för jag har märkt att jag ofta inte läser riktigt på samma sätt som andra som läser, och att jag inte alltid uppfattar saker som stereotypa och platta när andra gör det. Förmodligen för att det finns sätt att skriva ganska enkla personporträtt som ändå ger mig tillräckligt för att jag ska fylla ut det till en person som jag kan förstå mig på, och kanske till och med identifiera mig med, i vissa fall.

I övrigt pratade vi bland annat lite om teknologin i boken. Bacigalupi skriver i en rätt realistisk stil, vilket gör att man verkligen undrar hur mycket han har tänkt igenom det där med energiförsörjningen. Det framgår inte varför man helt verkar ha tappat bort elektriciteten (utom de handvevade radioapparaterna och datorerna). Ingen vindkraft, ingen vågkraft, ingen kärnkraft. När energin är en bristvara borde det löna sig att använda även lite mindre effektiva teknologier — som åtminstone från vårt perspektiv verkar smartare än att ha genmodifierade superelefanter som traskar runt i fabrikerna och driver maskineriet.

Det är hur som helst definitivt en bok jag kan rekommendera. Kanske ingen personlig favorit, men absolut en bok jag kommer att minnas.

