En sak jag inte har berättat om här är att jag var på SFSF:s julmöte och berättade om steampunk. Rapporten jag länkar till innehåller en bild på mig där jag ser sanslöst fånig ut, men det får jag väl bjuda på. Lite intressant, för övrigt, att läsa vad andra uppfattar av saker jag säger, vilket kanske inte alltid är exakt vad jag tycker att jag försökt säga.

Hur som helst, en sak jag talade om var det här med de intressanta saker som skulle kunna hända om man tänker sig ett Sverige som blir teknologisk och ekonomisk stormakt på 1800-talet. Särskilt kul tycker jag att det är att fundera över de kulturkrockar och kulturmöten som skulle kunna förekomma om vi fick arbetskraftsinvandring i stället för utvandring. Jag gillar afroamerikansk musik och dans, och jag gillar svensk folkmusik och folkrock. Vad hade hänt om vi fått en smältdegel för folklig kultur i till exempel Göteborg? Jag spånar vilt. Kunde man tänka sig ett scenario där det kunde komma afrikanska impulser, till exempel om Sverige av någon anledning hade en radikal abolitionistisk hållning och tog emot frigivna/förrymda/fritagna slavar? Vad skulle vi ha fått i stället för ragtime, charleston och swing under influens av polska och halling? Det kunde bli häftigt.

Cakewalk brukar ofta sägas vara en dans där svarta parodierar vitas struttiga sätt att gå, och sedan blev det en populär dans bland vita som inte begrep sig på humorn i det. Det må vara hur det vill med det, men det här med att imitera varandra i olika mutationer är något som kan bli lustigt, eller rasistiskt, eller bara kreativt, lite beroende på hur det plockas upp. Tänk på svarta artister som anlägger ”blackface” för att härma vita artister som härmar svarta… (I de flesta fall är influenserna ändå ganska intrasslade och ömsesidiga, och inte så tydligt tagna från en grupp till en annan.)

Här kommer ett par filmklipp för inspiration. Ska man ägna sig åt steampunk är det värt att gå till källorna i stället för att bara ta efter vad andra redan gjort i sina varianter. (För övrigt finns det mycket på youtube för den som är intresserad av dans. Jag har redan lovat att skriva lite mer om charleston någon gång, så jag lär länka till fler klipp.)

Först tre filmer i en: cakewalk av en danstrupp, lite lustigare av samma danstrupp, och med folk på badstranden.

Det andra klippet är från 1903 av mästaren Georges Méliès, med en cakewalk i självaste helvetet.