Jag sitter och suckar lite över allt som hänt på internet medan jag varit mindre uppkopplad, och har mer eller mindre bestämt mig för att bara nollställa rss-läsaren totalt och inte bry mig om saker som lagrats upp. Det är knepigt att hänga med, och ibland drabbas jag av den överhängande känslan att saker som händer måste kommenteras och diskuteras nu, för annars kommer ingen att vara intresserad längre.

Det gäller ju i viss mån böcker också. Jag märker att ju mer jag intresserat mig för att hänga med i science fiction-världen desto mer fokus har jag på att läsa ganska nyutkomna böcker. Sedan lyssnar jag på The Coode Street Podcast där Jonathan Strahan och Gary Wolfe diskuterar sf-fältet från sin utsiktspunkt. De är ju bland annat medarbetare i Locus, och läser saker i form av recensionsexemplar redan innan de kommit ut. De har emellanåt diskuterat det här fenomenet med att vanliga läsare kan köpa böcker som kom ut för flera år sedan, medan det för dem ser ut som om det mesta av den relevanta diskussionen av en bok försigår innan den hamnat på några butikshyllor ännu.

Jag ligger ju inte i framkanten på det viset riktigt, men ibland får jag för mig att böcker som är några år gamla liksom inte är relevanta längre. Lite fånigt.

Sedan läser jag vad Anna Toss skriver om Science fiction / Alternativ fiction du verkligen borde läsa, och slås av hur mycket av det här som verkligen inte alls är från det senaste åren. Det är lite uppiggande.

Jag undrar om det är så att man rent av bör börja läsa sf bland lite äldre saker. Hur mycket begriper man av Hannu Rajaniemi om man aldrig läst någon science fiction tidigare?

