(Liten parentes först: jag har svåra datorproblem just nu, och är därför väldigt tyst och trög på nätet.)

Häromdagen fick jag senaste numret av Populär Astronomi, som är en väldigt trevlig tidskrift. Detta nummer innehåller en artikel av Peter Ekberg om UFO och utomjordiskt liv — mest om hur de saker som tas för utomjordiska farkoster egentligen är något helt annat. Det var en rätt trevlig artikel, men det fanns ett stycke som jag inte kan låta bli att haka upp mig lite på. Så här skriver Ekberg:

Jag läste någonstans att över 70 procent av USA:s befolkning tror att jorden regelbundet är besökt av varelser från främmande stjärnor. George Lucas Stjärnornas krig har förstås hjälpt till att forma denna uppfattning, liksom Star Trek och andra filmer, noveller och radioshower […].

Alltså, var i Stjärnornas krig får man uppfattningen att några utomjordingar skulle besöka jorden? Av att titta mycket på Star Trek kan man förstås visserligen få uppfattningen att universum är befolkat mest lite överallt, men inte ens om man ser på det på ett rätt naivt sätt följer det automatiskt att man har lättare att se gröna gubbar i närmaste buske. Om det nu är så att den här sortens berättelser underblåser folks UFO-tro kan den i alla fall inte ha uppstått genom att man tittar på den här sortens rymdfantasy eller episod-sf.

Men det är klart, berättelser om utomjordingar får folk att tänka mer på utomjordingar, och tolka in såna i underliga upplevelser.

Plötsligt förstår jag också vilken öm tå det här har varit i science fiction-kretsar. Man vill till varje pris undvika att buntas ihop med de där UFO-tomtarna. Nog för att UFO-Sverige är en seriös organisation (i alla fall numera, vad vet jag om deras historia), men det finns diverse andra mer och mindre överspända människor. Kopplas man ihop med dem kan de ju få det där med science fiction att se ut som problem med verklighetsuppfattningen. (Och nu ska vi inte prata om Philip K Dick… Fast han har ju blivit gullgosse bland dem som tar sf på stort allvar, trots sin egen underlighet. Det kan ju hjälpa att han inte lever längre och inte sitter på konferenser och utvecklar sin världsbild.)