Häromdagen ägnade jag mig efter middagen åt att undvika att diska, och då snubblade jag in på det här blogginlägget av någon Mats Strandberg. Det handlar om den japanska popstjärnan Hatsune Miku, som är en syntetisk röst och en tecknad/animerad figur. Helt konstgjord, alltså. Jag tänkte genast på Idoru (boken av William Gibson) så jag tittade på videoklippet. Hon dansar ju charleston, kolla vid cirka 1:40 så ser ni en snygg Susy Q åt vänster och sen åt höger, och sedan ett par renrasiga charlestonsteg. Det fick mig att titta en gång till (jag ska blogga om min charlestonförtjusning en annan dag).

Sedan började jag fundera. Hologram? Är det verkligen ett hologram? Det är ruggigt svårt att göra ett 3-dimensionellt hologram i fria luften. Efter lite tittande och undersökande kunde jag också se att det är en genomskinlig skärm på scenen, och en tvådimensionell bild som projiceras på den. Den snygga 3D-animationen gör illusionen väldigt levande när man ser den rakt framifrån — på youtube kan man förstås hitta klipp som är filmade lite från sidan också, och då ser man tydligare att hon är platt.

Fast sen hittade jag en helt annan sorts film, där en grovhuggen variant av Hatsune Miku viftar med en purjolök.

Purjolök? Vad är det fråga om?

Wikipedia till min hjälp: Ievan Polkka är en låt som visst fick rätt bra genomslag genom att det här klippet med en anime-figur som snurrar en purjolök cirkulerade på nätet 2006:

Det har visst gett upphov till ett helt fenomen. Prova att peta in sökordet ”leekspin” på youtube! Fascinerande, det här har gått mig helt förbi.

Det är en grupp som heter Loituma som spelat in den här versionen, och den innehåller en hel del tungvrickande (inklusive scat-artade nonsensbitar, förstår jag). En del leekspin-varianter har tappat bort ursprunget och kallar låten för ”holly dolly song”, vilket visst har fått finnar att gå ut och vifta med folkbildande purjolökar. Man har förstås också gjort en karaokeversion med hoppande purjolök:

Ungefär här kom min man in och viftade med den något stympade purjolöken som var kvar efter middagen. Det är en bra låt, men jag förstår om den börjar gå en på nerverna efter ett par vändor!