När det är kallt och ruggigt ute kan man antingen fly från det så gott man kan, eller bejaka det fullt ut. Vit vinter är rätt vackert. Det är dessutom alltid kallare någon annanstans! I min långsamma läsning av The Edge of Physics av Anil Ananthaswamy — en resebok om de extrema platser dit man tar sig för att bygga teleskop och detektorer — har jag kommit fram till kapitlen om experiment på Antarktis. På bokens webbplats finns bilder där man kan se saker som beskrivs i boken.

Det får mig att bli sugen på att läsa Mina motpoler av Cecilia Hed Malmström. Jag hörde henne föreläsa i måndags och det var riktigt bra. Då passade jag på att köpa hennes bok också.
Hon har jobbat i både Antarktis (med att borra hål för AMANDA-detektorn!) och Arktis (som polarguide). Ganska häftiga arbetsmiljöer.

Det finns alltid de som har det kallare, kom ihåg det.

