Det finns för mycket på internet. Jag har nästan alltid ett antal flikar öppna med saker jag tänker läsa senare, eller som jag avbrutits innan jag hunnit kolla klart, eller som jag tänkte fundera lite mer på och kanske skriva något om så småningom. Nu tänker jag faktiskt bunta ihop en del av de där bra sakerna och göra en länksamling här.

  • Ideomancer Speculative Fiction. Ytterligare en tidskrift att hålla reda på online. Leah Bobet är en av redaktörerna (jag fick nys om henne när jag bodde i Kanada, hon gjorde intryck på mig på någon kongress), och Elizabeth Bear är involverad.
  • Antimatter? Not such a big deal, en artikel på Guardian om hur avtrubbad man blir för verklighetens underverk när man läst för mycket sense of wonder-tyngd science fiction. Exakt motsatt argument mot det jag försöker göra i en kommande fanzineartikel (och som jag kanske försökt göra förr…) och därför intressant.
  • The Science Fiction Oral History Association — ”maintains an archive of audio and video recordings of historic people and events related to science fiction and fantasy.” Jag tänker lyssna på några av de där gamla inspelningarna från 70-talet nån gång. Och på Stan Robinson från årets världskongress.
  • Vintage Ads of Fictional Futures, en lite skojig tävling och roliga bilder.
  • James Bacon värvar nya fans genom att ge bort böcker. ” We want the potential fans that like books and want to talk about them, and will appreciate meeting like minded folks. We have found a way to attract and talk to the book readers: giving away science fiction and fantasy books.”
  • Cat Valente kräks på steampunk men det finns några saker hon faktiskt älskar med det ändå. Och jag håller med om nästan alltihop.

(Av någon anledning drar jag mig för att bara länka till saker, för jag tror att det ska vara lite tråkigt och jag borde bidra med Originalinnehåll — åtminstone i form av någon sorts kommentarer. Samtidigt finns det minst två bloggar jag prenumererar på bara för länklistornas skull. Det är ju kul att hitta nya saker, och om någon annan hittar de intressanta sakerna åt mig behöver jag själv leta mindre och får automatiskt reda på vad som pågår inom mina intresseområden. Kanske nån annan har glädje av sånt också.)