Jaha, jag har visst fått en sådan här utmärkelse. Jag är hemskt ambivalent till allting som liknar kedjebrev, därför att hela konceptet är så orimligt. Om alla skulle följa reglerna skulle hela världen översvämmas, alla som är i närheten av bokbloggeri skulle få den här utmärkelsen ganska snart. Fast jag antar att den skulle självdö när den börjar gå runt runt, för vem orkar bry sig när man får den flera gånger?

På den positiva sidan får jag väl säga att det är väldigt trevligt att bli lite uppmärksammad och länkad till. Tack Arina! Jag tror jag ser detta som en anledning att prata om favoritförfattare, också alltid kul.

Här följer reglerna:

1. Tacka den du mottagit utmärkelsen ifrån.

2. Kopiera prismärket till din blogg.

3. Nämn tre författare du räknar till dina favoriter och nämn en favoritbok per författare.

4. Skicka utmärkelsen vidare till 5 mottagare som du tycker förtjänar den.

Okej, jag har redan uppfyllt de två första punkterna. Tre favoritförfattare… Nu ska jag välja några andra än Kim Stanley Robinson, för honom har jag väl tjatat om till leda.

Ursula K Le Guin blir mitt första val. Hon var min absoluta favoritförfattare under en period (när jag var ungefär femton). Jag tycker fortfarande att hennes Röster i vinden (originaltitel The Wind’s Twelve Quarters) är en oerhört stark novellsamling.

Cory Doctorow blir nästa. Inte för att han är en jättebra författare, utan för att han verkligen förmår engagera mig med det han skriver. Det är något med motivval och idéer antar jag. Makers läste jag rätt nyligen, den var inte så tokig (även om den hade lite strukturproblem, tyckte jag, men det gjorde som sagt ingenting).

Kate Atkinson tar jag med fastän jag bara läst tre böcker av henne, eftersom jag absolut skulle bli intresserad om jag råkade se en bok med hennes namn på omslaget. I museets dolda vrår var dessutom en totalt fascinerande annorlunda lek med berättarperspektivet.

Nu är frågan, ska jag skicka vidare eller inte? Jag är egentligen mot sådant. Dessutom läser jag ju mest engelskspråkiga bloggar, och det blir ju dumt. Jag tror jag gör så här: jag listar några trevliga bloggar jag följer bara för att tipsa er som läser här, och sen behöver de inte bry sig ett skvatt om det om de inte vill förstås.

  1. Du är vad du läser
  2. En udda verklighet
  3. Drömmarnas berg
  4. SF-bokhandeln i Malmö
  5. Piruett

Så, det var det. Ytterligare ett kapitel i serien ”Åka försöker vara social online”.