Jag är inget vidare bra på såna här aktiviteter, men här är en tematrio jag tänker försöka mig på. Jag har ju min ständiga utmaning till mig själv att läsa minst en bok på tyska om året, så det här blir plättlätt! Alltså, tre böcker skrivna på tyska som jag har läst (och gillat). Det blir lite kortfattat, men ändå.

  1. MOMO oder Die seltsame Geschichte von den Zeit-Dieben und von dem Kind, das den Menschen die gestohlene Zeit zurückbrachte av Michael Ende, en bok jag verkligen älskade när jag läste den första gången, och som har varit nästan lika bra vid omläsning.
  2. Das Jesus Video av Andreas Eschbach. Bara för att vara tvärtom vill jag inte skriva Die Haarteppichknüpfer som alla rekommenderar av Eschbach, fast den var väldigt bra. Hans Ausgebrannt var visserligen intressant och trevlig att läsa — jag skrev om den här — men jag var inte så imponerad av den som romanbygge.
  3. Tintenhertz av Cornelia Funke (på svenska heter den Bläckhjärta) var en rätt trevlig ungdomsfantasy som kretsar kring kärleken till böcker.