Nyhetsmorgon hade lite science fiction-tema och jag kallades in i egenskap av någon som talar om sf så fort jag kommer åt. Det spelar tydligen också in att jag råkar vara kvinna, vilket känns lite jobbigt — jag tycker inte om att behöva representera ett kön, men samtidigt är det väl bra att tjejer syns så att man inte tror att sf-världen (eller världen i stort) består av bara killar och karlar. Lustigt ändå att sitta där med en författare/förläggare och en bokhandlare (vi känner varann förstås, sf-världen är ju liten), och försöka förklara varför just jag vet nåt om sf.

Jag har inte så stora förväntningar på nivån på diskussionen i ett inslag som är några få minuter, men det kändes lite synd att de inte pratade mer om de frågor som ställdes till oss i förväg: om hur det kommer sig att sf blir mer rumsrent, om det finns svensk sf, vad som är bra sf för nybörjare, och ifall det kommer att bli mer science fiction i Sverige. Som vanligt får man kämpa mot stereotyperna också, med lasersvärd och robotar och med programledare som tycker att det är synd att sf ska vara seriöst och inte är mer lustifikt.

Jag nämnde Kim Stanley Robinson, Cory Doctorow och Justina Robson, men hann inte säga så mycket om dem. Synd att vi inte hann säga något om svensk sf också, för jag läser just nu Stjärnpalatset av Martin Engberg och tycker den är riktigt bra.

Hur som helst är jag glad att jag blev rekommenderad. Jag är ju kvalificerad som tänker på och talar om science fiction dagligen och som identifierar mig rätt mycket med sf-intresset, och dessutom har jag mitt pågående projekt att bli bättre på att kommunicera. Forskare behöver mediaträning, och så där. Och så tänker jag på att ”always go for the new experience”, som Maude i kultfilmen Harold and Maude.

Det trevligaste var ändå taxifärden hem, med en rolig förare. Vi talade om von Däniken, resor till Mars, om Antarktis och folk som övervintrar på sydpolen, segelfartyg, om universums mörka materia och om vardagsslitet i forskarvärlden. Jag har både gjort min folkbildningsinsats och tankat lite social stimulans för att orka med vardagen ;)