Lite blandade nyheter och länkar!

Steampunkhelgen på Tekniska museet, som jag nämnt tidigare, har blivit uppskjuten ungefär ett halvår, till efter sommaren. Vi ville först se vilken typ av underlag det fanns, hur mycket vi kunde få ihop både från steampunkentusiaster och från museivärlden, och det visade sig att det hela kan bli mycket bättre om vi inte gör det i februari. Så nu vet vi det.

Jag är ju fortfarande sugen på att göra en massa saker. Jag lyssnar på Jonathan Strahans podcast, två avsnitt från World Fantasy Convention, och blir väldigt sugen på kongress — eller åtminstone att träffa fans och ägna mig åt fanac i någon form. Jag har i och för sig en deadline i antågande för en apa jag är med i (en sorts fanzineklubb som man skickar in minst en sida till varje utskick för). Fast man vill ju gärna mer! Och då slumpar det sig som så att ikväll är det pubmöte för Upsalafandom, så dit ska jag.

För övrigt läser jag nu Stjärnpalatset av Martin Engberg, som är nästa bokpratsbok. Vi diskuterar den boken nästa onsdag. Kommer du?

Nya numret av Clarkesworld Magazine ser för övrigt lovande ut. En novell av N K Jemisin till exempel. Förmodligen kommer den att hamna före alla Clarkesworld-noveller som jag har köat upp för att lyssna på vid tillfälle. En artikel om Sherlock Holmes och science fiction ser också intressant ut, och så finns en intervju med Cherie Priest som jag vill läsa nu när jag blev så intresserad av vad hon hade att säga i Locus.

Till sist skulle jag vilja uppmuntra alla att komma på Eurocon i Stockholm i juni. Det kan nog bli jättekul, och jag drömmer om att det skulle kunna locka folk som inte varit på kongress tidigare. Elizabeth Bear! Ian McDonald! Massor av roliga människor med gemensamma intressen! Böcker förstås. Och så kommer jag att vara där, såklart, sugen på att träffa sf- och fantasyläsare som jag alltid är. (Jag kan vara väldigt intern och inkrökt när tillfälle bjuds, men jag är också utåtriktad och gillar att prata med nykomlingar och hjälpa dem att känna sig hemma. Det är lite svårt ibland att gå på sin första kongress, om man inte känner folk och känner sig lite utanför, men de flesta är faktiskt trevliga.)

