Jag köpte till slut steampunk-numret av Locus, och måste säga att jag tyckte att det var jättekul att läsa konversationerna med Cherie Priest och Gail Carriger. Jag var ju inte så förtjust i Boneshaker, men lustigt nog blev jag imponerad av Cherie Priest i Locus och nyfiken på att läsa mer av henne trots allt. Samma sak med Gail Carriger — jag är ju inte mycket av en romansläsare, men när jag läst hur hon förklarar sitt världsbyggande och hur hon tänkte när hon hittade på huvudpersonen verkar det rätt skoj att läsa hennes Parasol Protectorate-böcker i alla fall. Kanske skulle prova en åtminstone?

Det finns korta essäer av mängder av författare och annat löst folk också, bland andra Mike Perschon, Steampunk Scholar. Fick mig att minnas att det finns massor av steampunk-fanzines online jag inte läst ännu.

Och så är det ju Steampunk Fortnigthtor.com, det har ni väl inte missat. Det var en intressant essä av Ay-Leen the Peacemaker om kläder och kulturell identitet i steampunk, som fick mig att tänka på bland annat mina idéer om svensk alternativhistoria med steampunkstuk.