Två saker William Gibson sade i den där konversationen med Cory Doctorow har snurrat runt i huvudet på mig sedan jag lyssnade på den där inspelningen (en bit ner på sidan kan man lyssna på hela ljudupptagningen).

Det ena var det irriterande uttalandet om att han började skriva för att han var hemma med små barn. Som om det liksom skulle vara lätt att komma åt att sitta och skriva koncentrerat med barn, barn som dessutom har en tendens att växa fortare än många andra projekt. Den där perioden när de sover en massa på dagtid är inte så lång, och har man flera sover de kanske inte samtidigt heller. Jag fattar inte. Nancy Kress har visst också sagt att hon började skriva när hon var hemma med barn. Hur fixar man det? Jag vill också!

Fast mitt problem är kanske delvis att jag vill många många saker, och inte bara har ett projekt i huvudet hela tiden. Jag lider av en viss frustrerad kreativitet, men jag utvecklar massor av sätt att handskas med det.

Nåja. Det andra som fastnade var vad han sade om The Difference Engine: hur han återvänder till den emellanåt men framför allt om hur boken blev till genom att Bruce Sterling samlade ihop avsnitt av viktorianska texter som de återanvände och pusslade ihop med hjälp av sin nya förälskelse ordbehandlaren. Häftig teknik ;)

Men allvarligt, det är faktiskt en rolig idé. Att ta gamla, copyrigthfria, texter och skapa något nytt med utgångspunkt ifrån dem. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den här tanken, men jag ska låta den skramla omkring i huvudet ett tag och se om det blir något.

(Plötsligt minns jag en gång i urtiden, när jag satt och pratade med en killkompis som plötsligt blev lyrisk över att han kunde tala om Gibson och cyberpunk med en tjej. Ack ja. Så var det.)