Det här var ju jättekul! Min första bokmässa. Jag följde råden jag fått, och gick omkring och insöp stämningen på torsdagen och fredagen men tog ledigt på lördagen. Då umgicks jag i stället med kompisen jag bodde över hos, och tog det rätt lugnt. Lördag kväll var det middag med sf-bokhandeln — riktigt trevligt.

Jag var ju lite rädd att jag skulle få väldigt ont i fötterna, eftersom jag känner mig själv nog för att veta att jag kommer att traska fram och tillbaka och inte slå mig till ro i något hörn så länge i sträck. Jag klarade mig hyggligt med hjälp av strategiskt skoval. Det vore kul att veta hur mycket jag går omkring när jag är ute och reser. Den här gången tog jag faktiskt med mig en stegräknare, men den gick sönder efter ett par tusen steg och mina försök att laga den ledde bara till att den definitivt och ohjälpligt dog.

Det var skoj att gå omkring med namnbricka som seminariedeltagare, och komma in överallt och känna mig lite viktig.

Själva seminariet blev riktigt lyckat. Vi var väl förberedda, men inte så förberedda att det inte kunde bli diskussion. Publiken verkade väldigt nöjd. Jag hade gärna fortsatt samtalet, det finns ju rätt mycket mer att säga om Livet, Universum och Allting (kan man påstå!). Maths antydde att det kanske kan bli någon sorts uppföljning i bokhandeln (Stockholmsbutiken) framöver, så vi får väl se.

Jag träffade många roliga och trevliga människor också. Det var en stor del av behållningen.

När jag lämnade mässan kan jag ändå tillstå att jag var väldigt trött på kommersen. Man blir övermätt på allting som tävlar om ens uppmärksamhet, och jag blev lite blasé på alla intressanta saker. Jag kan ju inte köpa och läsa allt, så till slut verkade allt ungefär lika överflödigt och onödigt. Jag hade i alla fall en löjligt tung väska med hem, laddad med bland annat saker att stoppa i presentförrådet och ge bort vid strategiska tillfällen. Antalet böcker till mig själv höll sig nätt och jämnt inom vad jag tillåtit mig själv, men böcker till andra hade jag inte lovat att ransonera och då går det som det går.