När jag gav ut steampunknumret var en av mina baktankar att det skulle hjälpa mig att få kontakt med steampunk-intresserade människor. Det gjorde det också, men inte så mycket hittills. Jag skulle gärna vilja göra lite sociala grejer, som att bjuda in till steam tea (in costume, för den som vill) och att kanske utbyta kreativa idéer. Det har inte blivit så mycket av det ännu, men det kanske ger sig. Saker verkar vara på gång, lite smått. Kul! Mer om det när det börjat bli mer konkreta planer.

Till dess kan man ju gå och läsa John-Henri Holmbergs text om steampunk i Voltaire, som jag fick utpekad för mig häromdagen (den har fått den kryptiska överskriften ”Tro eller vetenskap”, så man kanske inte ser den om man söker efter ångsaker). Jag hade missat att detta fanns online. Det kan ju vara något för den som tyckte att jag skrev för kortfattat i mitt fanzine — JHH tar upp många fler boktitlar och kringdetaljer.

I samma nummer av Voltaire, och också på webben, finns en artikel om steampunkare, där jag också är intervjuad. Jag har inte gjort så mycket reklam för det, för jag tycker att det känns lite genant — jag känner inte riktigt igen mig själv och min egen röst i det jag lär ha sagt. Fast det gör väl i och för sig inte så mycket om man inte känner mig personligen. (Det är knepigt det där med intervjuer och citat. Jag fick chans att kommentera artikeln innan den skulle gå i tryck, men jag hade inte så mycket tid på mig och råkade inte sitta uppkopplad precis då.) Om du läser det där kan du ju känna till att jag inte pratar så där ;)