Nu så här i väntan på Hugo-priserna (utdelas idag) grunnar jag på vad som är hett och inne just nu. Jag har lyssnat på Jonathan Strahans podcast där han konverserar med Gary Wolfe. Faktum är att jag började från början, rätt nyligen, och har lyssnat igenom 12 av de15 minst timmeslånga avsnitten hittills. (Snart ikapp!) Detta är personer som är involverade i Locus och som läser förhandsexemplar och själva redigerar antologier och sånt. De borde ha koll. Fast en hel del är förstås personlig smak och så.

Hur som helst har jag uppfattat att en del namn är riktigt heta. Två av dem som fastnat mest är sådana som jag uppfattat som väldigt omtalade, och ett är ett för mig helt nytt namn.

Nnedi Okorafor har varit omnämnd överallt på sistone, och hennes Who Fears Death tippas visst som en sån bok som kommer att vara inflytelserik och ihågkommen lång tid framöver.

Paolo Bacigalupi är tydligen författaren som tippas som den som kommer att slå an tonen för vad som kommer att hända i sf de närmaste åren. Jag har ännu inte läst The Windup Girl, men har haft den på önskelistan ett tag.

Hannu Rajaniemi är en finsk matematiker som tydligen är med i samma skrivargrupp som Charles Stross. Han är tydligen nästa Greg Egan, det nya stora namnet i hård sf. (Hård sf är för övrigt väldigt flummig numera, enligt min mening. Väldigt mycket parallella verkligheter, uppladdning, och nanotekmagi. Fast jag har ju inte läst Rajaniemi, och vet inte riktigt hur han hanterar det.)