Bok- och biblioteksmässan närmar sig. Jag ska vara med i ett seminarium som är ett panelsamtal med bland andra Peter F. Hamilton. Det har slagit mig att ett sätt att förbereda mig skulle vara att läsa något av honom. Så här ser beskrivningen av seminariet ut:

Riktigt stora frågor om Tillvaron och Meningen med livet kan med fördel ställas i den avlägsna framtiden med ett kosmologiskt tidsperspektiv som bollplank. Hur är det med begrepp som Gud, själ och evigt liv bland andra stjärnsystem och främmande civilisationer? Har ord som frihet och jämlikhet någon innebörd när människan lämnar jorden och kanske också sin fysiska kropp, så som vi känner den idag? Ett samtal om science fiction och stora frågor ur en annorlunda synvinkel med Peter Hamilton, författare till episka science fiction-verk som Night’s Dawn-trilogin och Void-trilogin, Johan Ehrenberg, redaktör, Anna Davour, astropartikelfysiker, och Glenn Petersen, bokhandlare. Moderator: Maths Claesson, bokhandlare.

Jag har alltså inte läst något av Peter Hamilton över huvud taget. Det där med att plöja några supertjocka romaner för att plocka upp idéer att spåna utifrån verkar dock lite jobbigt, det är ju bara en månad kvar. Jag kollade upp Hamilton lite, och i den här bibliografin hittade jag en referens till en svensk sf-kongress! Det finns alltså en novell som han skrivit till programboken när han var hedersgäst på ConFuse 1996. Eftersom Linköpings-fansen är ordentliga av sig finns hela programboken online, även novellen Softlights Sins. Finemang!

Synd att jag inte var med på ConFuse 1996, men det var på sommaren innan jag fick nys om fandom över huvud taget…

För övrigt tar jag gärna emot tips om hur jag ska göra mesta möjliga av bokmässan. Det är första gången jag kommer dit!

