I mitt senaste inlägg funderade jag lite över det där med hur man i science fiction föreställer sig alternativen till att människan erövrar världsrymden — alltsomoftast stora katastrofer, snarare än dekadens eller resursbrist. Jag hade läst ”Finns det liv efter kollapsen”, ett reportage i Kultursöndagsdelen av DN av Sverker Lenas (nu finns den online!). I listan med ”Ekokrisens apokalypslitteratur” saknade jag Ausgebrannt av Andreas Eschbach, men skyllde det på att det var böcker på svenska som listades. När jag tittar igen var det inte alls så — men man kan ju inte vara komplett, och jag blev intresserad av flera av titlarna som nämns (kolla in länken).

Sedan läste jag den relaterade artikeln Instead of Suns, the Earth. Mot slutet finns ett långt stycke med massor av boktips, både gammalt och nytt. Artikelförfattaren Christopher Cokinos lägger tyngdpunkten mot Le Guin, men diskuterar mundane sf en hel del.

