The Difference Engine (av William Gibson och Bruce Sterling) är förmodligen en sådan bok som jag skulle uppskatta att läsa om. Folk pratar ofta om att läsa om böcker för att njuta av språket, eller möjligen kompositionen eller miljöerna. Jag tror att jag skulle läsa om denna bok för att gotta mig i alla detaljer, alla anspelningar på 1800-talets politik, kultur och vetenskap. Den verkar så väldigt uttänkt — kanske ser man igenom kulisserna om man tittar väldigt noga, men författarna har verkligen fått med väldigt mycket.

För övrigt observerar jag att goggles nämns åtminstone två gånger: på en förare av en fyrhjulig cykel, en gång på föraren av en av de nya ”linjeströmformade” ångbilarna.

Uppdatering: Björn upplyser mig om att Goldsworthy Gurney byggde ångdrivna vagnar för passagerare redan på 1820-talet. Artikeln på Wikipedia är ett skojigt stycke ånghistoria. (Raderade lite från stycken nedan.)

Boken är ju byggd på anakronismer och på att alla tekniska framsteg skedde tidigare än i verkligheten. Upptäckten av kontinentaldriften görs också mycket tidigare i boken än i verkligheten, fast det framgår inte hur det alternativa scenariot underlättar för geologin. Man kanske har gjort simuleringar med de stora räknemaskinerna?