Det fascinerande med steampunk är magin i att föra samman en massa mer eller mindre orelaterade fenomen under samma namn och etikett, och se vad som händer när de börjar korsbefrukta varandra. Särskilt när namnet steampunk i sig är fantasieggande och kan leda till diverse olika kreativa tolkningar.

Det här kan man nog läsa ut av det jag skrev i fanzinet, men jag har inte riktigt formulerat det så tydligt tidigare.

***

Det där med att bli intervjuad var ganska intressant. Jag är inte nödbedd när det gäller att prata om saker som intresserar mig, men jag är inte alls särskilt sofistikerad när det gäller att tala med media. Jag borde väl jobba på att renodla citeringsbara uttalanden och röda trådar, i stället för att bara spåna. Det kunde vara nyttigt ifall jag har något seriöst budskap jag måste få fram någon gång ;)

Fast ibland är det ju så att man kommer på vad det var man menade efteråt, som en följd av att ha fått möjlighet att babbla lite. Så var det i detta fall, jag kände verkligen att det var något jag försökte komma fram till och som journalisten inte riktigt hakade på. Senare grunnade jag på det och kom fram till just ovanstående.

En annan sak jag kommit fram till är att jag själv (helt utan journalistisk utbildning förstås) inte törs göra intervjuer med bara anteckningsblock. Jag vill ha ljudupptagning, eller göra det via epost, för jag har nämligen en djupt rotad respekt för Det Heliga Citattecknet, där det som citeras måste vara ordagrant och korrekt (och med referens förstås, det är såklart min akademiska omgivning som ingjutit detta i min ryggmärg). Det är på något sätt både oroande och befriande att se i praktiken att det inte alltid funkar så. (Jag fick förstås chansen att protestera ifall jag kände mig felciterad i den färdiga texten, ska jag påpeka.)