Jag fick Steampunk Magazine nummer 7 i trade för mitt steampunknummer! Inte illa. Jag har läst en del, men det är ett tjockt och matigt nummer och kommer att räcka ett tag. Desto bättre!

Det här numret har ett tema som handlar om hur steampunk hanterar mångfald — rasism, imperialism, exotisering av det främmande, och bra och mindre bra sätt att låna från andra kulturer. Artikeln om magdans var väldigt bra, med rejält bakgrundsarbete — amatörjournalisten i mig blir lite avis. Inspirerad att lära mig lite magdans blir jag också, det verkar kul att prova på!

I detta nummer annonseras The Great Steampunk Debate också, en diskussion online som påbörjades för ett par dagar sedan och är tänkt att stängas efter två månader. Där diskuteras allt som har med ideologi, politik och sådant att göra. Jag har ingen aning om hur intressant det är, för jag har inte kollat något alls på det själv. Kanske tar mig för att göra det, litegrann, för nyfiken blir jag ju.

Hur som helst, kul att äntligen ha ett tryckt exemplar av Steampunk Magazine i min hand. Lite mer rejält än lösa utskrivna sidor, lite mer påtagligt än en pdf på skärmen, och väldigt snyggt också.