Jaha, Hugonomineringarna för i år är klara. SF Signal har listan med länkar till de verk som finns online. Ett par snabba kommentarer bara:

  • I år finns två kvinnliga författare bland de nominerade romanerna. Det blir med andra ord inte samma debatt som förra året…
  • Asimov’s håller ställningarna, med tre nominerade verk i de korta och halvlånga kategorierna (en kortroman och två noveller, närmare bestämt). Annars verkar det vara originalantologier och onlinemagasin som gäller (jo, Interzone kammar förstås hem en också). Intressant att Tor.com har två långnoveller och Clarkesworld två noveller på listan, de här ställena på webben verkar ha väldigt stor spridning. Nästan anmärkningsvärt att Asimov’s fortfarande står sig.
  • Clarkesworld har för övrigt blivit nominerat i klassen bästa semiprozine.
  • Häftigt att StarShipSofa, en podcast, är med bland de nominerade fanzinen! Det kommer säkert att få somliga att börja gnälla, men jag tycker att det visar på hur fandom lever och utvecklas.
  • Lloyd Penney fick sin nominering i kategorin bästa fanwriter. Han försökte fiska nominering av mig också, men jag kom mig inte för med att ens titta på möjligheten att nominera folk. Han skriver LoC:s till mängder av fanzines, och publicerar dem även på LiveJournal.
  • Jag har läst en av de nominerade romanerna, The City & The City av China Mieville. Den är bra. I övrigt är det bara ”Eros, Philia, Agape” jag läst. Jag tyckte bättre om den än jag trodde att jag skulle göra eftersom jag inte är någon romantikläsare direkt — temat är kärlek och fri vilja. Jag får läsa fler i kategorin långnoveller och se hur den står sig i jämförelse
  • .

Och så har ju nomineringarna till Arthur C Clarke Award offentliggjorts för inte så länge sedan också (britternas prestigefyllda pris för sf-roman). Det är ett pris jag alltid håller ögonen på. Torque Control har länkar till massor av recensioner för vart och ett av de nominerade verken. Jag har läst två av de nominerade romanerna, rekord! (Gissa vilka…)

Tillägg: läste också John Scalzis tankar om Hugonomineringarna, som i flera delar tangerar mina. Han gjorde mig uppmärksam på en sak som jag konstigt nog missade första gången, förmodligen för att jag inte riktigt trodde på det: Frederik Pohl är nominerad till bästa fanwriter. Wow. Liksom.

