Jag föresatte mig att försöka vara lite mer kreativ i november, och fokusera på skrivande. Här skrev jag om det.

Resultatet är inte så tokigt hittills. Halvvägs genom denna månad (i förrgår kväll) hade jag skrivit 21416 ord. Inte riktigt hälften av 50000, men inte långt ifrån heller. Några dagar har jag fixat över 2000 ord, genom att skriva lite tidigt på morgonen när bara jag och bebisen är uppe och han är på gott humör.

Vad jag skriver? Tja, en del är bara skrivövningar. En del kvalar in som fanwriting, och kommer nog att hamna i ett fanzinenummer, kanske ett mellannummer av Landet Annien innan det utlovade steampunk-numret kommer ut. Lite blir till en APA jag oförståndigt nog gått med i (en amerikansk). Småbitar hamnar på mina bloggar. Resten är mer renodlade skrivövningar som eventuellt kommer att leda till någonting i en avlägsen framtid. Jag är lite rädd för det här med skönlitterärt skrivande, jag har rätt höga krav på mig själv och tycker att det är hemskt svårt. Just därför är det bra att tvinga mig själv att skriva en massa dåliga saker så att jag kommer över några spärrar, och sen kanske det kan bli bra någon gång senare. Varför man nu ska skriva noveller över huvud taget… (fast jag har teorier om det också, återkommer till det en annan gång).

Mer nytta har jag väl av att lära mig skriva bättre populärvetenskap. Det övar jag på min andra blogg och lite sånt har det också blivit denna månad. Fast aldrig så mycket som jag egentligen tänkt.

Jag läser en hel del skoj nu också. Det ser faktiskt ut som om jag kommer att klara min ständiga utmaning att läsa minst en bok på tyska om året, för jag har börjat läsa Tintenhertz av Cornelia Funke (Bläckhjärta i svensk översättning). Den tycker jag är mycket roligare att läsa än
Die 13½ Leben des Käpt’n Blaubär
som jag tröttnade på efter två och ett halvt av liven.

Samtidigt läser jag antologin Steampunk, den som redigerades av paret Vandermeer, och Court of the Air av Stephen Hunt. Biten av steampunk-bacillen (svengelska igen! mitt språk har påverkats av tiden utomlands…) började jag läsa lite om 1800-talsteknologi och tog fram Hundra år i ord och bild, en fantastisk bok jag fick i en fyndlåda på auktion när jag var liten. Den är skriven 1899 och handlar om allt som förändrats under århundradet innan. Ganska ohejdad i sin entusiasm över de fantastiska landvinningarna, får man säga. Väldigt kul att läsa.

Tja, och så har jag en massa fler böcker brevid sängen som jag bläddrar lite i.

