Jag läser i Ergo om Ursäkta, men din själ dog nyss, en ny roman av Danny Wattin. Den handlar om en värld där alla ser perfekta ut och man väljer ut gener åt sina barn. Temat känns igen från till exempel November av Merete Mazzarella, men verkar här vara mer renodlat.

Ursäkta, men din själ dog nyss har kallats en dystopisk science fiction-roman, något han inte riktigt känner igen sig i.

-Den teknik som används i boken finns i verkligheten, jag ha bara tagit mig friheten att dra den till sin spets.

Hmm. Det här är känns igen från folk som inte läser så mycket science fiction. För mig känns det som om att ta saker som finns och extrapolera från dem till extremer känns som väldigt typisk science fiction. Antagligen är det så att jag har en tendens att känna igen sf-element i det mesta eftersom jag kommer från det hållet, medan det för andra känns lite konstigt och främmande att tänka på sånt här som sf. Särskilt om det man känner till i sf-väg är Alien, Matrix och Star Wars, vilket väl ofta är fallet.

Sf om reproduktion är ju rätt vanligt, och temat med hur det kan bli när man kan välja gener för perfektion känns igen.

Hur som helst verkar boken väldigt intressant. Kanske blir den till och med recenserad i Nova Science Fiction…

Det är när jag läser sånt här som jag saknar Fanspan, där man förr kunde vara säker på att alltid få de senaste nyheterna om sf och fantasy i Sverige. Jag har inte hört talas om den här boken förrän jag läste om den i Ergo. Vore jag lite ambitiös skulle jag försöka köra igång Fanspan själv, men jag har väl inte inspiration.