Idag lyssnade jag på Material World från 29 oktober, som bland annat handlade om mundane science fiction, Geoff Ryman och antologin When It Changed. Hur kan vetenskap och litteratur arbeta bättre ihop, var en av frågeställningarna. Jag blir hemskt nyfiken på antologin. En lång räcka intressanta namn i författarlistan, och de har var och en samarbetat med en forskare för att skriva en novell solitt förankrad i verklig vetenskap.

Programledaren citerade för övrigt den första användningen av begreppet science fiction, och talade om det som om det vore ett bortglömt ideal:

Science-Fiction, in which the revealed truths of Science may be given, interwoven with a pleasing story which may itself be poetical and true—thus circulating a knowledge of the Poetry of Science, clothed in a garb of of the Poetry of life.

(från A Little Earnest Book Upon A Great Old Subject av William Wilson 1851, citatet hittade jag i Opening minds: essays on fantastic literature, Brian Stableford 1995, med hjälp av Google)

Fastän programledaren tyckte att science fiction misslyckats med detta var Geoff Ryman noga med att påpeka att det finns väldigt mycket bra sf i skriven form som tar hänsyn till verklig vetenskap, och att sf-litteraturen har något av en guldålder just nu med många väldigt bra författare.

Jag tyckte att det var ett lite intressant samtal, och jag blev som sagt hemskt nyfiken på antologin. Får hamna på listan av böcker jag måste införskaffa. (Varför skrivs det så mycket bra? Jag hinner inte med!)

Geoff Ryman var hedersgäst på en kongress i Stockholm 2006, och han kommer att vara hedersgästen på Åcon 4. Bra att bli påmind, jag måste verkligen se till att kunna komma iväg på Åcon, jag som har missat de tidigare inkarnationerna av denna kongress som verkar vara den mysigaste i Norden.