Jag brukar tycka om att läsa analyser och dissektioner av böcker, och jag gillar att höra eller läsa folks detaljerade personliga kommentarer. Någon sade att det är väldigt sällan en text vinner på att läsas väldigt noggrannt, och det slog mig att trots att jag gillar när andra gör det åt mig är det rätt sällan jag tittar så noga på en text själv. Kanske för att jag inte riktigt har verktygen — fast jag skulle ju kunna göra det på min egen nivå, detaljstudera vad jag tycker är intressant och hur jag reagerar på en text.

Apropå detta dök en tanke upp i mitt huvud: kanske är det så att en text — en roman, en berättelse, eller en dikt, eller vad som helst — är komponerad för att läsas i en viss takt? Kanske är en del av upplevelsen av skönlitteratur just att färdas genom texten i ett visst tempo, lagom för att leva sig in i den. Inte för snabbt så att man missar de viktiga detaljerna, men snabbt nog för att kunna hålla tillräckligt av det i huvudet.

Någon annan berättade en gång för mig att hon läser alla böcker två gånger — först en gång fort för att få veta vad som händer, sedan en gång långsamt för att njuta av den. Jag läser väldigt sällan om något, och det är nog synd. Även om det ligger något i det där att en text förlorar på att man tittar för noga på varje mening, så tror jag ganska många vinner på att man bekantar sig med dem.

Så jag kanske trots allt ska ge mig på att läsa om och kommentera någon bok, bara som ett skoj experiment i vad jag kan upptäcka i den.

Men då gör jag det på mitt sätt, och inte på något litteraturvetarsätt, och det kommer att bli mycket om smådetaljer och berättelsens rekvisita om jag känner mig själv rätt. Så då får jag väl välja en bok som jag tror tål det.

