Rätt nyligen fanns det något inlägg på SF Signal där det länkades tillbaka till en Mind Meld om morgondagens författare (i sf- och fantasygenrerna alltså). Efter att ett antal personer sagt sitt sammanställde redaktörerna följande lista på de namn som nämnts mer än en gång:

The Top 18 Genre Authors To Keep an Eye On

  • Paolo Bacigalupi (4 mentions)
  • Darryl Gregory (4)
  • Benjamin Rosenbaum (3 mentions)
  • Cory Doctorow (3)
  • Jay Lake (3)
  • David Moles (3)
  • Chris Roberson (3)
  • Vandana Singh (3)
  • Elizabeth Bear (2 mentions)
  • Alan DeNiro (2)
  • Alex Irvine (2)
  • Ted Kosmatka (2)
  • Paul Melko (2)
  • Naomi Novik (2)
  • Tim Pratt (2)
  • Jason Stoddard (2)
  • Karen Traviss (2)
  • Scott Westerfeld (2)

Åtminstone så här ett drygt år senare skulle jag nästan säga att två eller tre av dessa är bland dagens stora, inte bara morgondagens: Cory Doctorow, Jay Lake och Elizabeth Bear är väldigt omtalade och aktuella.

Av de övriga känns det som om jag åtminstone har hört talas om de flesta (även om jag inte kan påstå att jag verkligen känner till dem och deras verk), men dessa ska jag nog ta och kolla upp vid tillfälle: David Moles, Vandana Singh, Ted Kosmatka, Karen Traviss.

Listor är kul.