För ett tag sedan började jag på ett blogginlägg om böcker som påverkat mig som läsare. Stort ämne, så det blev inte färdigskrivet (än i alla fall). Här kommer en mycket enklare variant på min läshistoria, en utmaning från Boktipset som jag hittade via Arianrhod.

För 30 år sedan läste jag ännu inte själv, men det känns lite häftigt att kunna säga något alls om mig själv för så länge sedan. Jag var tre år, kunde massor av bokstäver och älskade böcker som föräldrarna lånade åt mig på biblioteket och läste högt. Enligt uppgift uppskattade jag bland annat Lilla Anna och Långa farbrorn.

För 25 år sedan var jag åtta. Favoriter som jag läste om ofta, och som dessutom fanns hemma, var Sherlock Holmes-böckerna och Narnia-böckerna. Jag läste också väldigt mycket folksagor, och lånade sagoböcker på biblioteket. Forskning och Framsteg läste jag också, och Asterix, och lite av varje som råkade komma i min väg — allt med text på.

För 20 år sedan var jag tretton, och hade ägnat sommaren åt att läsa och läsa om Sagan om Ringen. (Jag hade lånat ett exemplar av den första delen som en kille jag var kär i hade haft som bänkbok i skolan.) Jag läste också massor av Fantomen och Seriemagasinet, och beundrade Modesty Blaise djupt (fast resten av serierna i Agent X9 var jag inte så väldigt intresserad av). I övrigt hade jag precis blivit insnöad på science fiction, och finkammade bibliotekshyllorna i jakt på sådant som liknade Egen rymddräkt finnes av Robert Heinlein.

För 10 år sedan var jag 23 och hade genom sf-fandom återigen blivit inspirerad att läsa väldigt mycket science fiction. Jag upptäckte en massa författare, läste både nyutgivet och klassiker. Jag började reflektera över att jag inte läste tillräckligt fort, för det fanns så mycket jag ville läsa. Jag borde kunna kolla upp exakt vad jag läste då, men i flyttkaoset hittar jag inte min bokbok (bokjournalen). Jag hade varit i Tyskland, och försökte läsa lite på tyska också förutom svenska och engelska.

För fem år sedan tragglade jag på med forskarutbildningen. Jag försökte läsa mer facklitteratur, och jag tror att det var ungefär vid denna tid jag påbörjade mina vaga försök att läsa mer noveller. Jag ville variera mitt läsande, helt enkelt.

Där är jag väl än, jag har inte ändrat mitt läsande så mycket de sista åren. Möjligtvis går det mot större andel nyutgivet. Minst en bok på tyska varje år är förresten ett mål jag fortfarande har, men förra årets bok på tyska läste jag aldrig ut och i år har jag inte börjat på någon ännu.