Ja, nu är jag på Anticipation, science fiction-världskongressen i Montreal.

Vi bor på det stora hotellet där festerna hålls om kvällarna och där tydligen lite av de lättsammare programpunkterna hålls. Ett par kvarter bort ligger konferenscentrumet Palais de congrès där det mesta av kongressen hålls, en enorm byggnad med fasad i mångfärgat glas. Om det regnar kan man ta sig dit via underjordiska gångar, som mer liknar en galleria än kulvertar.

Det är intressant att sitta i ett hörn och se folk gå förbi. Många jag känner igen men inte riktigt kan placera, de flesta förmodligen folk jag mött på kongresser. Fast det finns ju folk jag känner och pratar med också, som Lloyd Penney som berättade om sitt fanzinerum. En annan kategori är dem jag känner igen för att de är författare eller redaktörer, kändisar i min värld. Cory Doctorow. Peter Watts. Robert Sawyer, förstås. Michael Swanwick. Maken såg David Brin med glasögonen på nästippen, men jag vet inte hur Brin ser ut så jag missade honom. Kathryn Cramer. David Hartwell, dagen till ära i en extra skrikig slips och skjorta. (De har till och med en utställning av hans slipsar här! Han har tre regler för klädsel, som går ut på att man ska känna till vad som är snyggt och inne och sen medvetet klä sig så att det bryter av mot det.) I ett hörn såg jag Chad Orzel vars blogg jag läser, fast han pratade med någon och det var inte tillfälle att säga hej även om jag hade känt mig oblyg. Och så vidare, jag behöver ju inte räkna upp hela kongressens deltagarlista här.

Det är lite pyssligt att gå på kongress med barn. Det finns barnpassning, men man kan ju inte lämna treåringen där hela dagarna. Bebisen kan man inte lämna alls. Det blir alltså att ta det ganska lugnt, göra en lagom avvägning mellan planering och improvisation, och vara med på det som faller sig möjligt. Det funkar. Lillen är rätt lugn, men han är inte en sån där tyst bebis som man kan sitta och amma diskret medan man lyssnar på paneler, för han gör små lustiga grymtljud och har börjat streta och spjärna en massa. Han sover i alla fall en massa fortfarande, så vi kan ha med honom på programpunkter medan han inte är vaken. Jag är glad att jag tackade nej till att vara med i programmet själv, även om det nog hade gått rätt bra. Det skulle vara fler parametrar att ta hänsyn till.

För ovanlighetens skull gick jag och såg en film — det brukar jag inte göra på kongress. I åratal har jag tänkt se Primer, men det har aldrig blivit av. Nu skulle det vara diskussion efter filmen också, och det lär ju vara en film som det är intressant att prata om. Tyvärr blev den försenad, så jag blev tvungen att gå så fort samtalet började bli intressant. Jag tror nog att jag kan hitta folk att prata med om den En sak som sades var att detta är en film man vill se mer än en gång för att få rätsida på, fast det blir lite tråkigt eftersom huvudpersonerna är lite tråkiga.

Jag kikade in i en sal där Neil Gaiman blev intervjuad, men det var proppfullt och folk stod i dörren så att jag inte kunde komma in och definitivt inte höra något.

För övrigt har jag tittat in på en fest en sväng, pratat lite med bekanta och med nya bekantskaper här och där, och sett delar av invigningen och halva konversationen mellan Charles Stross och Paul Krugman (ja, nobelpristagaren i ekonomi, han som sade att han egentligen ville syssla med psykohistoria men fick nöja sig med ekonomi eftersom det är det mest näraliggande ämnet).

Mer en annan dag!

