Texter på livsmedelsförpackningar har länge fascinerat mig. Inte näringsdeklarationen eller varningar om att innehållet kan ha skakats samman under transport kanske, men de där mer dekorativa texterna som ofta finns på någon sida för att tala om vilken bra produkt det här är eller inge känslan av att det är värt att välja just den. Inte riktigt reklam utan mer, som sagt, dekoration. Det är en genre i sig, som lever sitt eget liv så där helt vid sidan om de erkända. Stilen är ofta lite… barock. Svulstig och blommig. Ibland är de här texterna riktigt löjliga när man läser och försöker förstå vad de egentligen betyder, ibland är de riktigt poetiska.

Ett par exempel, från teförpackningar jag råkar ha hemma. Först ut Numi Golden Chai (Spiced Assam Black Tea). Den har faktiskt två såna här texter (jag citerar enbart på engelska, men den franska versionen är säkert lika bra). Den första är en sådan som jag uppfattar som lite överdriven — detta är inte något man skulle kunna säga till någon på allvar (eller? Jag har ju lite svårt att ta beskrivningar av vinsmaker på allvar också, eftersom den genren känns främmande för mig). Fast det är rätt typiskt för denna genre av förpackningstexter.

Our distinct and innovative selection awakens the palate and gracefully enhances water’s unique potential.

Vattnets unika potential? Vad betyder det, egentligen? Och sen den som jag faktiskt, trots allt tycker rätt bra om:

Tea is liquid meditation, reminding us to enter a time and space to find our own thoughts and visions. We invite you to take the tea transformation.

På förpackningen med Red Rose (Orange Pekoe, 36 tepåsar) står det så här:

When you mix good friends, family and conversation together over a cup of quality Red Rose(R) tea, something special happens, it feels like home. Red Rose(R) enriches the moments you share.

Vilket förstås är typiskt den sortens uttalande som får en nördig, analytiskt sinnad person som mig att fråga sig om det verkligen stämmer. Jag blir liksom lite förbluffad: hur törs man skriva något sådant, som låter bra men som det finns så uppenbara invändningar emot? Det tyder på att man tänker på ett helt annat sätt än jag. Och det är väl en av tjusningarna med att läsa de här texterna.

