Lite kul saker jag hittat på nätet och känner för att dela med mig av.

Först ut: SF Signal har gjort en av sina Mind Melds (där de ställer samma fråga till flera olika personer och presenterar svaren tillsammans), denna gång om sf och fantasy i kortare format: Memorable Short Stories to Add to Your Reading list Part 1, Part 2.

Och så hittade jag en liten artikel med tips om var man ska börja om man är nyfiken på att läsa Steampunk-litteratur. (Börja med antologin Steampunk av paret Vandermeer, undvik till exempel The Steampunk Trilogy av Paul Di Filippo tills du är mer bekant med subgenren.)

Sen har det väl inte undgått någon att internet är fullt av mångalenskap just nu. Ett par röster i vimlet: James Nicoll listar en del som USA åstadkommit i rymden utan att skicka folk till andra himlakroppar, och Stan Robinson skriver om vad han ser som poängen med bemannade rymdfärder. Alla länkar ju också till allt som Tor.com publicerade på sin ettårsdag, tillika årsdagen av månlandningen, och jag gör det också ifall någon har missat detta. En översikt över bidragen och länkar till dem finns på Making Light. (Jag ska också läsa några fler av dessa vid tillfälle…)