Om man är som jag är det lite svårt att genomföra några komplicerade projekt när man är föräldraledig med bebis. Jag läste någonstans att Nancy Kress började skriva skönlitteratur när hon var hemma med sitt andra barn, och jag tyckte att det verkade märkligt — hur kunde hon hinna med det? Sen läste jag den här artikeln av Tim Pratt, om hur han lyckas skriva på små överblivna minuter då och då. Det kan ju faktiskt funka! Men han skriver också att han inte är säker på hur bra flyt det blir i längre texter.

Hur som helst tänker jag att bloggande i korta stycken i taget går nog att klara av. Därför har jag dagdrömt ett tag om att starta en blogg om fysik (och lite relaterade saker) nu under föräldraledigheten. Ett sätt att hålla hjärnan igång, och något kul att fokusera på. När jag ser till besöksstatistiken på den blogg du läser just nu har ofta vetenskapsinläggen varit riktigt populära, så det kan nog finnas potentiella läsare också.

Här är den: Stjärnstoft och kugghjul. Målet är att lägga upp ett mer matigt inlägg i veckan, och sedan kanske några kortare notiser. (Namnet kan möjligen ändras om jag plötsligt kommer på något bättre. Fast det är inte så dåligt, och jag har brist på bra infall.)