Det är över ett år sedan jag läste den här boken. Så här skrev jag då:

Den har allt som fick mig intresserad av sf från första början: smarta killar och tjejer som begriper tekniken och gör den till sin, samt spänning och äventyr och relevans för hur jag ser på världen omkring mig.

Jag har glatt rekommenderat den många gånger sen dess, men jag skrev dock aldrig någon riktig recension. Nu känns det inte så inspirerande att göra det heller, så långt efter att jag läste den. Jag pekar i stället på vad Chad Orzel skrev om den. Han inledde sin recension så här:

Little Brother is Cory Doctorow’s bid for a place on this year’s list of banned books. It’s a book that not only encourages kids to hack computers, commit vandalism, and thwart law enforcement, it gives them detailed instructions on the best ways to do those things. It even comes with two afterwords and a bibliography pointing them to even more resources on how best to subvert the political order.

If– oh, who am I kidding, when Little Brother is challenged and banned from school libraries, it will richly deserve it.

And when that happens, you should go buy five copies and hand them out to teenagers on the street.

Sedan följer en genomgång av bokens styrkor och svagheter, och jag håller med på alla punkter (onödigt att skriva om recensionen då, när den redan finns). Möjligtvis är jag lite mer kritisk än Chad till hur Doctorow hanterar den där vändningen i upplösningen, där de vuxna blir inblandade. Hur som helst är boken fortfarande bra.