Oj. Jag har missat att Frankie Manning inte är i livet längre. Han var en legend, en av de ursprungliga lindy hop-dansarna och uppfinnaren av kast och lyft (”air steps”). Han skulle ha blivit 95 snart, och det blir fortfarande ett jättekalas på 95-årsdagen av hans födelse. Dessutom var han en stor personlighet.

Bara så att ni vet: många tusen dansare har inspirerats av Frankie. Jag har sett folk gå omkring med tröjor med trycket ”Frankie Manning is my homeboy”. Han brukade undervisa på lägren i Herräng. Han dansade livet ut.

Kolla in länkarna ovan, eller bara bilderna här för en fläkt av en betydelsefull era. Se sedan till att masa dig ut och få sulorna på parketten till Frankies ära. Själv är jag lite tung och obalanserad just nu, men en eller annan shim sham kan jag nog få till om jag försöker.

Här är Frankie själv, som visar hur man gör (försökte bädda in klippet här, men det blev något fel och jag orkar inte felsöka nu).

