Hittade det här videoklippet, via diverse omvägar. Det är tydligen en del av en längre video om lärande och sånt. Just den här grejen (att kunna få en lampa att lysa med ett batteri och en ledningstråd) skulle jag faktiskt inte ha något problem med (allvarligt!), men det ligger tillräckligt nära för att jag ska känna mig berörd. Vad lär man sig egentligen av en utbildning? Kan man verkligen något när man får sin examen?

Några kommentarer har jag till själva klippet. För det första: det är faktiskt en kille i klippet som visar hur man gör, så de som säger att det är uppenbart att det inte går (kommentar på YouTube t ex) har inte ögonen öppna. För det andra är det lite synd om de filmade personerna, för man får så lätt hjärnsläpp när man vet att man är observerad. Det finns ju två sätt att inte klara detta: att inte förstå vad som behövs för att få en lampa att lysa (ström som går genom lampan) eller att inte fixa det rent praktiskt. Skulle tro att de flesta som blev lite nervösa på examensdagen hade det senare problemet. Det är ju uppenbart att det de lärt sig inte är massor av erfarenhet av att själva hantera hårdvara — det räcker ju med att ha micklat med ett cykellyse någon gång för att kunna klura ut just det här problemet. Det är ju det som är sorgligt, att inte det praktiska kunnandet är något man plockar upp automatiskt på vägen.

Fast det är lite läskigt att det verkar vara några som faller på principen, som inte verkar greppa det där med en sluten krets.

Hur som helst, händighet är tyvärr ofta underskattat. Och sen har vi folk som tycker att slöjd i skolan är bortkastad tid… Tvärtom säger jag, det är jättemånga nuförtiden som aldrig skulle ha hållit i en hyvel eller några strumpstickor, eller kommit nära en pelarborrmaskin eller en symaskin eller en lödpenna, om det inte varit för slöjden (och tekniken) i skolan. Det är förmodligen rätt bra att bredda de tekniska erfarenheterna på det sättet, och så sänker man tröskeln för att kunna ta upp såna aktiviteter igen senare i livet om man skulle vilja. Det är då inte riktigt lika främmande.

Händighet, och erfarenhet. Svårt att lära ut på en kurs, kanske. Jag kände mig verkligen ute på hal is på mitt första jobb, ständigt osäker på hur man egentligen gör saker. Jag hade velat ha den där erfarenheten som man kan få genom att vara sommarstudent eller på annat sätt delta i forskningsprojekt under grundutbildningen. Fast det var ju så dags när jag redan hade min examen. Exjobbet kändes inte alls tillräckligt. Det var faktiskt därför jag sökte till forskarutbildningen: jag ville ha mer erfarenhet av hur folk faktiskt jobbar för att komma någon vart med saker. Att bara gå kurser ger ofta inte det.