Locus har publicerat sin lista på rekommenderad läsning från 2008. Ett par listade böcker har jag redan läst, men inte många. Jag kan verkligen rekommendera The Dragons of Babel av Michael Swanwick. Mekaniska drakar och skitig magi. Antologin Wastelands har jag recenserat i det kommande numret av Landet Annien (Riktigt Snart Nu…)

De jag redan var sugen på innan jag såg listan var City at the End of Time av Greg Bear, Escapement av Jay Lake och The Engine’s Child av Holly Phillips. Vi får väl se om det blir av att jag läser dem. Åtminstone Escapement!

Det finns förstås fler jag kanske borde läsa för att jag troligtvis skulle gilla dem, men det är ju helt omöjligt att hänga med fullständigt om man inte läser minst dubbelt så mycket som jag. Blir i alla fall nyfiken på samlingen Dark Integers and Other Stories, Greg Egan, som verkar vara något för de där tillfällena då jag känner för att läsa riktigt hård sf.