Som somliga vet har Hans Persson dragit igång en grej som kallas för bokkedjan. Man får ett tema, och så associerar man därifrån. Fem böcker ska det bli, i en associationskedja. Jag brukar inte delta i sånt här så ofta, men nu råkade en kedja dyka upp i huvudet på mig när jag såg den senaste bokkedjan.

veryfar
Den första boken jag kommer att tänka på är Att spela människa av Ursula K LeGuin (original Very Far Away from Anywhere Else). Det här är en ungdomsbok bok om en kille som kanske inte är direkt ensam, men som känner sig väldigt annorlunda. Han är intellektuell, till skillnad från sin omgivning, men klarar sitt sociala sammanhang ganska mycket genom att spela apa. Han träffar en tjej som är musiker, och som blir hans bästa vän. Det här är inte en sf-roman, men jag hittade den förstås genom att jag letade efter Le Guins sf. Hon var min favoritförfattare i nian och början av gymnasiet. Man kan ändå se sambandet mellan den här boken och Le Guins science fiction, eftersom huvudpersonen är så mycket av ensam vetenskapsman, en arketypisk figur i hennes böcker. De ensamma vetenskapsmännen har också varit unga någon gång. Boken är lätt att identifiera sig med för en nördig tonåring.

rattaansiktet
Via Ursula LeGuin upptäckte jag Inger Edelfeldt, eftersom hon hade gjort omslagsbilderna till de svenska utgåvorna av LeGuins böcker. En av Inger Edelfeldt som också handlar om en ensam ung man är Breven till nattens drottning. Romantiskt och melodramatiskt lagd ung man svärmar för oåtkomlig tjej, och gör konstnärliga saker på fritiden.

Inger Edelfeldt förknippar jag också med Sagan om Ringen av J.R.R. Tolkien, eftersom hon också illustrerat dessa berättelser. Har inte mycket att säga om det, alla vet vad det är.

Från Tolkien kan man lätt associera till hans polare C.S.Lewis. Hans kanske bästa bok är Det rätta ansiktet (original Till We Have Faces). Det är en variant på berättelsen om Amor och Psyke.

narnia-spaceoddyssey En inte alls bra bok är From Narnia to a Space Odyssey: The War of Letters Between Arthur C.Clarke and C.S.Lewis. Det är en samling brev och andra texter som är sammanställd i all hast och illa redigerad och korrläst. Redaktören säger själv i förordet att han inte alls kände till något om Lewis, men däremot gillar Clarke, och att han läste in sig på Lewis för att kunna belysa den diskussion de båda hade om rymdfart och det eventuella mötet med utomjordiskt liv. Problemet är att det är illa gjort, och belyser Clarkes ideer mycket mer än Lewis, som man knappt får grepp om alls. Och så finns som sagt alla transkriptionsmissar i breven, väldigt störande.