Jag har alltid tyckt att det är både lite tragiskt och lite överdrivet att så många i vuxen ålder verkar ha så svårt för Narnia-böckerna. Jag har hört otaliga personer beklaga sig över att de inte längre kan läsa de böcker som de älskade så när de var små — oftast för att de tycker att de är för mycket ”religiös propaganda”. Själv kan jag de här böckerna nästan utantill, eftersom de var mina favoriter som jag läste många gånger under en formativ ålder och aldrig har glömt bort, och jag tycker att det är synd att folk som skulle vilja kunna uppskatta dem kör fast så fullständigt att de inte ens kan se de bra bitarna.

Därför skrev jag för några år sedan en ganska lång text som jag publicerade i ett fanzine, och senare gjorde tillgänglig här som pdf. Jag hoppades kunna hjälpa folk som sörjer att de tappat bort Narnia att återfinna något av det som de gillade med böckerna utan att slå huvudet alltför mycket i det de inte gillar.

Hur som helst verkar det inte ha funkat. Folk och fans uppskattade mina ansträngningar, men det verkar inte ha hjälpt någon. De som kräktes på böckerna innan tycker fortfarande inte att de kan läsa dem. De som inte förstod symboliken innan begrep den inte heller efter. Men nu har jag upptäckt att någon annan har gjort det här på ett förmodligen bättre vis, i form av boken The Magician’s Book: A Skeptic’s Adventures in Narnia av Laura Miller, som snart kommer ut. Det här är nog inte bara ännu en i floden av uttolkningar av Narnia i samband med filmerna, det här verkar vara en uttolkning av berättelsers betydelse för barn och vuxna, och samtidigt en djupdykning i Lewis liv och tankevärld. Från Amazon-sidans recensionsutdrag:

Revisiting the books as an adult, she was horrified to discover that the Chronicles of Narnia contained Catholic doctrine disguised as storytelling. Still, she could not let go of her childhood favorite texts without at least trying to move beyond her skepticism about organized religion. Sorting through her conflicted reactions, Miller realized what she disliked about the Chronicles as an adult could not eclipse what she had loved and would always love about the stories.

