Det är mycket Kina nu. Och mer lär det bli. Shenzhou VII har lyft, och kommenteras av Populär Astronomi, Rymden idag, och Blogge Bloggelito (och säkert fler, om jag skulle leta).

Det ska bli väldigt intressant att se vad Kina får för inflytande på vår kultur, när de börjar exportera mer sådant (mer än de filmer som hittills blivit stora, och OS) mer än bara billigt tillverkade pryttlar. Det är inte konstigt, med tanke på den explosionsartade ekonomiska tillväxten där borta, att framtidsvisionerna och drömmen om rymden lever och frodas ungefär som den gjorde här på 50- och 60-talen. Det blir kanske kolonisation av rymden, trots allt, och Kina kommer att vara med — så kommer vi att få höra kinesiska med amerikansk brytning i rymden, precis som i Firefly! (Joss Whedon tog förstås inte detta ur luften.)

Jag har alltid varit nyfiken på Kina (jag har faktiskt lite kinesiskt blod bland mina förfäder, vilket jag alltid har tyckt varit spännande), och nu passar jag på att läsa en del av alla de böcker som kommit ut i samband med OS. Får väl se om jag skriver mer om det någon annan gång.

