De flesta som kanske någon gång i tiden faktiskt väntade på att mitt fanzine skulle komma har väl gett upp vid det här laget. Nästan jag också. Nu har jag i alla fall skickat iväg filen till att tryckas, och hoppas att ingen ska upptäcka några grövre korrekturmissar på vägen.

Jag ville få ut fanzinet senast till ConFuse som är Swecon i år. Jag skulle jättegärna vilja vara där, jag är säker på att det kommer att bli väldigt kul. Vore skoj att träffa hedersgästerna också, särskilt Cory Doctorow vore det kul att lyssna på och prata med efter att jag blev så förtjust i Little Brother.

Hur som helst, detta är innehållet i det nummer som kommer ut nu, med temat vetenskap:

  • Teknobabbel och tankelekar av Åka, om samspelet mellan naturvetenskap och science fiction
  • Kongressrapport: Åcon 2007 av Jesper Svedberg. Ja, det är lite sent, men fortfarande en bra rapport
  • Den lilla gröna mannen i Toronto av Malin Sandström, ett reportage från Judith Merril-samlingen av sf och relaterade saker
  • Oljekris och spänningsläsning, Mikael Höök recenserar Andreas Eschbachs senaste roman
  • Den professionella lögnarens hemligheter, Per Johan Råsmark ger oss en insidesblick i hur scentrollkarlar och andra beter sig för att lura oss
  • Om vetenskap och science fiction av Kathryn Cramer, den inledande essän från antologin Ascent of Wonder, nu i svensk översättning
  • Intervju: Uppsala Slug Club, en Harry Potter-förening

Det är vad som kom med i detta nummer. Mer information och kanske uppföljning på artiklarna kommer här senare.

Alla som bidragit med texter ska få sitt exemplar med posten i sinom tid. Övriga kan få tag i det genom SFF, troligtvis på ConFuse, eller genom att skriva till mig. Kostnad: porto. Den som vill får gärna betala mer, men man ska inte behöva vara rik för att läsa fanzines!

Nu ska jag ge mig av till en konferens.

